Soms valt je opeens iets op. Iets wat je vaak normaal vindt, of waar je niet op let omdat je in gedachten verzonken bent of je blik ergens anders op hebt gericht. Waar ik het over heb? Gereserveerde parkeerplaatsen voor de directie naast de hoofdingang van een bedrijf.
Waarom mij dit ‘opeens’ opviel? Omdat ik dit zag bij een bedrijf dat expliciet zegt dat zij haar klanten centraal stelt. En dat doet zij ook. De reden dat ik het bedrijf bezocht, was namelijk dat ik de klantenservice had gemaild en zij mij snel, vriendelijk en boven verwachting goede service verleende. Bij aankomst parkeerde ik mijn auto en moest ik door de stromende regen naar de ingang rennen, de lege parkeerplaatsen van de directie passerend… Het deed mij denken aan Bas Hoogland, voormalig commercieel directeur bij Landal GreenParks en Mr. Klantvriendelijkheid. Hij heeft een hekel aan directie parkeerplaatsen en zorgde ervoor dat de beste (parkeer)plaatsen voor de klanten zijn.
Hoezo ‘normaal’? Imagoprobleem!
Eigenlijk vreemd dat je gereserveerde parkeerplaatsen voor de directie naast de ingang ‘normaal’ vindt. Dat heeft alles te maken met het imago van het bedrijf. Een bedrijf kan dan wel zeggen dat zij de klant centraal stelt, maar er zijn legio branches en bedrijven waarvan de consument bij dergelijke uitspraken denkt: geloof je het zelf? Als men directieparkeerplaatsen normaal vindt, heeft het bedrijf in wezen een imagoprobleem.
Is het bedrijfsblindheid of een bewuste keuze?
Het kan een vorm van bedrijfsblindheid zijn. Lang geleden, ergens in de vorige eeuw, parkeerde de directie naast de hoofdingang en hadden bedrijven hun mond nog niet vol van ‘klantgerichtheid’. Bedrijfsblindheid en macht der gewoonte kunnen ervoor zorgen dat hier vandaag de dag niemand echt over nadenkt. In dat geval is deze column hopelijk een eyeopener. Is het een bewuste keuze? Dan kan je je afvragen hoe klantgericht het bedrijf echt is.
Kijk eens goed om je heen. Hebben jouw favoriete winkels, leveranciers en klanten/opdrachtgevers directie parkeerplaatsen naast de ingang? En wat vind jij ervan?